Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Strategia budowania marki osobistej – przykłady, LinkedIn i personal branding w biznesie

Udostępnij artykuł

Strategia budowania marki osobistej – przykłady, LinkedIn i personal branding w biznesie

Myślisz o nowym roku, planach, celach, zmianach, które chcesz wdrożyć w swoje życie? To taki czas, że jedną z myśli, która z pewnością krąży w wielu głowach,  jest myśl o zmianie pracy. Jak w realizacji tego celu może pomóc budowanie marki osobistej? I czy warto czekać do początku nowego roku, aby zacząć budować personal branding?

Co to jest marka osobista?

Marka osobista (personal branding) to nic innego jak suma tego, jak prezentujesz się w internecie (przede wszystkim w social mediach) i poza nimi. W ramach marki osobistej możemy mówić o wartościach, jakie wyznajesz i przekazujesz, decyzjach, działaniach i o tym, jak odbierają Cię inni. Marka osobista jest więc połączeniem wizerunku, który kreujesz i reputacji, którą masz u innych osób.

Czy marka osobista ma znaczenie w procesach rekrutacyjnych?

Masz postanowienie noworoczne, aby zmienić pracę? Czy warto myśleć w tym kontekście o budowaniu marki osobistej? Jako rekruterzy z wieloletnim stażem, zdecydowanie potwierdzamy. Tak, marka osobista ma duże znaczenie w procesach rekrutacji i selekcji. Dlaczego personal branding się liczy?

Zabłyszcz wśród innych

Nierzadko na jedno miejsce startują dziesiątki, a nawet setki kandydatów. Silna marka osobista może pomóc Ci wyróżnić się z tłumu. Podkreślić unikalne cechy, umiejętności i wartości. Mocny personal branding to także głos dla potencjalnego pracodawcy, że nie boisz się wychodzić przed szereg. Ponadto, silne marki osobiste mogą przerodzić się w silnych ambasadorów firm. A t  zdecydowanie warte jest uwagi!

Profesjonalizm jak na dłoni

Dzięki mądremu budowaniu marki osobistej, możesz być postrzegany jako osoba szczególnie profesjonalna, świadoma swojej wartości i dobrze komunikująca swoje osiągnięcia. Podkreślamy jednak tę mądrość w personal brandingu. W kolejnych akapitach wspomnimy o tym, co znaczy dobrze budować swoją markę i jakich błędów unikać.

Wskoczyć w ręce rekrutera

Dobrze prowadzone social media, ciekawe publikacje, udział w wydarzeniach branżowych, współtworzenie ciekawych projektów - wszystko to zwiększa Twój zasięg i rozpoznawalność. Tak, zdecydowanie, budowanie marki osobistej może sprawić, że nie będziesz musiał szukać pracy. Bo praca znajdzie Cię sama!

Zaufanie to podstawa

Łatwo je stracić, trudniej odbudować. Jednak mocny personal branding sprawia, że ludzie zaczynają postrzegać Cię jako osobę godną zaufania, mającą dobrą reputację. Kluczem jest jednak to, by Twoja marka osobista była spójna z Twoją etyką pracy, kompetencjami i wartościami.

Spójność to klucz do sukcesu

I właśnie spójność jest w tym wszystkim najważniejsza i najtrudniejsza. Bo rekruterzy, tak jak i inni odbiorcy Twojej marki osobistej, są wrażliwi na fałsz. Wszelka sztuczność zostanie szybko wyłapana, dlatego tak ważne jest, by swoją markę osobistą budować w zgodzie ze sobą.

Jak zacząć budować markę osobistą?

Łatwo napisać, zdecydowanie trudniej zrobić. Od czego zacząć budowanie personal brandingu?

Oczywiście od zdefiniowania celu, jaki Ci przyświeca. Dobrze, jeśli nie jest to tylko znalezienie pracy, bo gdy ten cel osiągniesz - łatwo zarzucisz personal branding. A w budowaniu marki osobistej niezwykle ważna jest konsekwencja. Zastanów się, co Cię wyróżnia. Jakie umiejętności, cechy charakteru, wartości. Upewnij się, że Twój wizerunek jest z tym spójny.

Jeśli znasz już cel (może być to, np. dzielenie się wiedzą, chęć bycia ekspertem w swojej dziedzinie, budowanie rozpoznawalności etc.), zacznij od social mediów. Dla wielu oczywistym wyborem będzie LinkedIn, ale są zawody, w których ważne jest bycie na Instagramie, czy Behance. Ważne, aby np. na LinkedIn uzupełnić wszystkie sekcje profilu: zdjęcie, nagłówek, podsumowanie, doświadczenie i umiejętności. Nie zapomnij o tym, by w sekcji O mnie przedstawić się w taki sposób, który podkreśli Twoją unikalność i zawodowe cele. Jeśli masz, dodaj rekomendacje od współpracowników czy przełożonych. Na innych platformach, np. dla branż kreatywnych, zadbaj o aktualne portfolio.

Teraz czas na aktywność i zadbanie o regularność. Publikuj artykuły, włączaj się w dyskusje, nawiązuj kontakty i dbaj, by w obu tych sferach zachować profesjonalny ton. Co to znaczy? Nie chodzi o przezroczystość i nudę. Jednak unikanie kontrowersyjnych treści (polityka, religia, spory światopoglądowe) jest dobrą praktyką, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz budować swój wizerunek. Niezwykle ważna jest też uprzejmość i kultura osobista, zarówno online, jak i offline.

Kolejnym krokiem bycia aktywnym w branży jest networking. Uczestnictwo w konferencjach, webinarach, wydarzeniach branżowych, ale też konstruktywne udzielanie się w online’owych grupach dyskusyjnych sprawi, że Twoje nazwisko zdecydowanie umocni się w branży.

Wiemy, że te działania kosztują czas, energię, nierzadko dużo stresu. Aby nie wypalić się szybko budowaniem personal brandingu, zadbaj o świadomy monitoring swojego wizerunku. Tylko w ten sposób sprawdzisz, czy Twoje dotychczasowe działania, nomen omen, działają. Analityka w social mediach, proszenie o feedback, analiza komentarzy, ofert współprac - są to niezwykle cenne informacje, na podstawie których możesz obierać kolejne cele i kierunku rozwoju marki osobistej.

Twarde dane potwierdzają, że dobrze Ci idzie? Nie spoczywaj na laurach! Inwestuj w rozwój osobisty. Uczestnicz w kursach, zdobywaj nowe certyfikaty, dbaj o kontakty, które już zdobyłeś.

Pamiętaj też, że marka osobista to nie tylko dzielenie się sukcesami. Ludzie cenią autentyczność, więc jeśli uważasz któreś ze swoich trudniejszych lekcji za wartościowe - dziel się nimi. To pomoże Ci budować wiarygodność w sieci i poza nią.

Social media są skonstruowane tak, by dawać nam natychmiastowe, pozytywne bodźce. Lajki, komentarze, udostępnienia i szerokie zasięgi. Pamiętaj jednak, by nie dać się oczarować temu zastrzykowi dopaminy. W budowaniu marki osobistej ważna jest konsekwencja i przemyślane działania. Lajki przyjdą natychmiast, jednak na długotrwałe owoce pracy przy personal brandingu raczej trzeba poczekać. Bądź na to gotowy.

O czym pamiętać budując markę osobistą?

Szczególnie wrażliwym polem budowania marki osobistej są media społecznościowe. O czym pamiętać w ich kontekście, gdy zależy Ci na mocnym personal brandingu?

Zadbaj o idealne dopasowanie treści. Spójność, spójność i jeszcze raz spójność. Za każdym razem przed kliknięciem przycisku Publikuj, sprawdź, czy treść Twojego posta jest tożsama z wartościami, celami i wizerunkiem, który chcesz budować. Sprawdź też, czy treść związana jest na pewno z dziedziną, w której się udzielasz, podkreśla Twoją eksperckość lub pasję.

Zachowaj profesjonalizm w treści i formie. Upewnij się, że treści, które wypuszczasz w świat, wnoszą coś nowego dla Twoich odbiorców. Są poprawne językowo, a także nie obrażają innych, nie są kontrowersyjne lub nieodpowiednie dla danej platformy.

Zadbaj o aspekt wizualny. Żyjemy w świecie, w którym aspekt wizualny jest najważniejszy. Dlatego budując markę osobistą zadbaj o profesjonalne zdjęcia i grafiki, które są estetyczne i pasują do Ciebie! W tym kontekście pamiętaj także o profesjonalnym zdjęciu profilowym.

Angażuj! Publikuj regularnie. Nie musisz tego robić każdego dnia, jednak nie pozwalaj sobie na wielomiesięczne przerwy. Bądź konsekwentny, bo tylko tak zbudujesz swoją rozpoznawalność online. Zanim Twój profil zbuduje grono zaangażowanych odbiorców, musisz ich do siebie przekonać. Jak to robić? Proś o opinie, zadawaj pytania, dziel się refleksjami i wyzwaniami, zawsze odpowiadaj na komentarze.

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Co raz wrzucisz do internetu, już w nim zostanie. Dlatego zastanów się dwa razy, co udostępniasz, dostosuj też widoczność tych postów i zdjęć, które chcesz, aby pozostały prywatne.

Nie multiplikuj bez dostosowania. Nierzadko, budując markę osobistą, działamy na kilku platformach jednocześnie. Nic w tym złego, jednak pamiętaj, by nie kopiować bez zastanowienia treści z jednej platformy na drugą. Zawsze dbaj o dopasowanie treści do charakteru miejsca publikacji.

Emocje? Tak, ale pod kontrolą. Czytelnicy lubią czytać o sukcesach, jak i wyzwaniach, a nawet porażkach. Tego typu content jest atrakcyjny, bo najczęściej jest bardzo autentyczny. Pamiętaj jednak, by nigdy nie publikować treści pod wpływem silnych emocji. Te nie tylko generują błędy, ale też sprawiają, że nie myślimy jasno. Nie chcesz doświadczyć tego, że po dniu od publikacji pożałujesz, że wypuściłeś daną treść w świat.

Marka osobista - jak nie stracić twarzy?

Podsumujmy, czego unikać w budowaniu marki osobistej. Po pierwsze, braku spójności w działaniach i komunikacji. Jeśli Twoje deklaracje nie pokrywają się z rzeczywistością, możesz szybko zostać zdemaskowany. Brak spójności to też zmiana tonu treści. Raz profesjonalnie, kiedy indziej bardzo osobiście, raz poważnie, kiedy indziej prześmiewczo… Takie zmiany budują słabe wrażenie u odbiorców, którzy mogą postrzegać Cię jako niegodnego zaufania.

Po drugie, kontrowersje. Treści obraźliwe, publiczne krytykowanie współpracowników, czy innych firm, brak szacunku w komunikacji - są niedopuszczalne. Pamiętaj, że dużo łatwiej jest stracić twarz w internecie niż zbudować szacunek.

Po trzecie, niska jakość treści. Błędy ortograficzne, gramatyczne, interpunkcyjne, pisanie o rzeczach, o których piszą wszyscy, clickbaitowe posty, za którymi nie stoi żadna głębia, kopiowanie pomysłów innych - niestety takie działania sprawiają, że Twoja marka osobista staje się niewiarygodna.

Po czwarte, przesadna autopromocja. Skupienie się wyłącznie na sukcesach i osiągnięciach może sprawić, że staniesz się odbierany jako osoba za bardzo skoncentrowana na sobie, a nawet narcystyczna.

Po piątek, zbyt częste lub zbyt rzadkie publikowanie. Pierwsze może zmęczyć odbiorców, drugie - sprawić, że o Tobie zapomną. Aby znaleźć złoty środek, musisz dbać o analitykę działań. Testuj, sprawdzaj, jaka regularność Twoich postów działa najlepiej.

Nowy rok, nowa/nowy Ty?

Tak, budowanie marki osobistej to świetny cel na nowy rok. Jednak cel ten jest długofalowy, dlatego… Zacznij już dziś! Mocna marka osobista może przynieść Ci wiele korzyści. Wyróżnisz się w branży, a Twoje CV nabierze zupełnie nowego charakteru, bo będzie podparte innymi działaniami!

Regularne bycie w social mediach i eventach branżowych popchnie Twoją karierę na zupełnie inne tory. Dzięki marce osobistej możesz zyskać o wiele więcej możliwości zawodowych, tak w aktualnej pracy, jak i w nowej.

Budowanie marki osobistej wymaga wysiłku, owszem. Jednak w pewnym momencie przychodzą profity. A dla wielu osób, personal branding staje się sposobem na samorealizację. To doskonała okazja, by lepiej poznać siebie, wyjść ze strefy komfortu, na nowo zdefiniować swoje cele i ugruntować swój wizerunek tak, jak tylko tego chcesz!

Do dzieła, zrób już dziś pierwszy krok w stronę budowania profesjonalnego wizerunku. Kto wie, może wkrótce napiszemy do Ciebie z fantastyczną ofertą pracy? Powodzenia!