Tak, CV i list motywacyjny to wciąż Twoja pierwsza szansa, by przyciągnąć uwagę rekrutera – zwłaszcza w tak konkurencyjnej branży jak sprzedaż. W natłoku dokumentów aplikacyjnych wyróżniają się tylko te dokumenty, które są konkretne, dopasowane do oferty i w sposób atrakcyjny i przekonujący pokazują prawdziwe rezultaty Twojej pracy. W tym artykule podpowiemy Ci, jak przygotować skuteczne CV i list motywacyjny, które zwiększą Twoje szanse na zaproszenie do procesu rekrutacyjnego.
Dowiedz się i zrozum, czego oczekuje pracodawca
Masz już ofertę pracy, która wydaje się napisana idealnie pod Ciebie? Już chwytasz za klawiaturę i zaczynasz pisać dokumenty? Poczekaj. Zanim napiszesz choćby jedno słowo, przyjrzyj się na spokojnie ogłoszeniu o pracę, ale także – organizacji, do której chcesz aplikować.
Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na słowa kluczowe, które dotyczą przyszłych obowiązków, ale też wymagań. Zwróć uwagę także na informacje o firmie – zakres jej działania, historię, wartości, którymi się kieruje. Nie mniej istotny jest styl komunikacji – nie musisz go dokładnie odwzorowywać w swoich dokumentach, jednak warto wyłapać pewne charakterystyczne frazy, które mogą być dla Ciebie podpowiedzią – czy komunikować się z rekruterami w sposób formalny, czy swobodny, czy w danej firmie obowiązuje ścisła hierarchia, czy raczej jej struktura jest wypłaszczona. Dzięki tak pogłębionej analizie zrozumiesz także, jakiego typu handlowca szuka firma – czy bardziej relacyjnego, czy zadaniowego, czy może kogoś z doświadczeniem w konkretnej branży. To punkt wyjścia do napisania CV i listu. Pamiętaj, że te dokumenty mają opowiedzieć o Tobie, ale też nawiązać do ogłoszenia. Tylko dzięki temu dopasujesz swoje dokumenty do konkretnej oferty i pokażesz, że zależy Ci na dołączeniu właśnie do tej organizacji.
CV handlowca – konkret, przejrzystość, liczby
Analiza i wnioski za Tobą? Czas przygotować CV. Na początek warto stworzyć bazowy dokument, który będziesz dopasowywać pod konkretne oferty. W ten sposób zaoszczędzisz czas, ale też unikniesz wrażenia, że aplikujesz hurtem do wielu organizacji, nie bacząc na ich profil.
Struktura CV
CV handlowca musi być jasne i przejrzyste. W tym pomoże Ci jasna struktura tego dokumentu. Zacznij go od danych kontaktowych i krótkiego podsumowania zawodowego – niech to będzie Twoja wizytówka w jednym akapicie. Warto dodać także odnośnik do Twojego profilu LinkedIn, pod warunkiem że aktywnie go prowadzisz. Następnie pokaż doświadczenie w układzie: firma, stanowisko, zakres obowiązków i – co najważniejsze – efekty. To na nich skup się najbardziej. Wzrost sprzedaży, pozyskani klienci – to te dane będą miały szczególne znaczenie przy wyborze handlowca.
Nie zapomnij o sekcji z umiejętnościami. Napisz zarówno o kompetencjach twardych, jak na przykład znajomość CRM (tu konkretnie napisz, czy masz doświadczenie np. z Salesforce, Hubspot, czy na przykład Pipedrive), języków obcych, poszukiwanie i generowanie leadów, jak i o kompetencjach miękkich, jak negocjacje, odporność na stres, czy aktywne słuchanie.
Na koniec pamiętaj też o informacjach o szkoleniach, zwłaszcza tych, które możesz poświadczyć certyfikatami.
Opowiedz o swojej pracy liczbami
Napisaliśmy już, że to efekty Twojej dotychczasowej pracy będą robiły wrażenie na rekruterach i potencjalnych pracodawcach. Dlatego musisz nauczyć się, jak w dokumentach aplikacyjnych podkreślać je. W końcu w sprzedaży liczby mówią wszystko.
Pokaż więc, że nie tylko realizowałeś cele – ale przekraczałeś je. Napisz o tym, o ile procent zwiększyłeś sprzedaż, ilu klientów pozyskałeś w danym kwartale, jaką wartość miał Twój największy kontrakt. To właśnie te dane robią największe wrażenie.
Świetnie na wyobraźnię działają także porównania. Pokaż, z jakiego poziomu startowałeś w danym projekcie i do jakiego efektu przyczyniła się Twoja praca. Pamiętaj, że liczby dobrze opakować w ciekawą narrację. W końcu w sprzedaży storytelling jest jedną z najważniejszych umiejętności – wykorzystaj to także w rekrutacji!
Styl i forma
Dobra historia w CV, aby zapadła w pamięć, musi jednak mieć zwięzłą formę. Zadbaj o przejrzystość tego dokumentu – zachowaj czytelne nagłówki. W skierowaniu wzroku odbiorcy na najważniejszych informacjach pomogą Ci też listy punktowane, a także spójna typografia. Być może dla Ciebie to szczegóły, jednak dobrze sformatowane CV i spójna szata graficzna mogą przesądzić o tym, czy ktoś w ogóle zacznie je czytać. Co jeszcze może Ci pomóc? Zasady prostego języka. Ten standard komunikacji nie polega na tym, by używać jak najprostszych słów. To konkretna wiedza m.in. o zasadach gramatycznych, słownictwie, relacji odbiorcy i nadawcy, która sprawi, że Twoje CV, nawet jeśli zostanie zeskanowane tylko wzrokiem – zostanie lepiej zapamiętane przez odbiorcę.
List motywacyjny – opowieść, która przekonuje
CV dla wymarzonej organizacji gotowe? Czas rozwinąć nieco opowieść o sobie w liście motywacyjnym. Co ten dokument aplikacyjny powinien zawierać?
Struktura listu motywacyjnego
List motywacyjny to nie powtórka z CV, tylko jego rozwinięcie. Podobnie jak CV, ten dokument powinien mieć jasną strukturę, która wspomoże czytanie. Ponadto, CV handlowca powinno sprzedawać Cię – pokazywać, dlaczego warto Cię zatrudnić.
W pierwszym akapicie odwołaj się do konkretnej oferty i napisz, dlaczego Cię zainteresowała. W kolejnych – opowiedz historię, która pokazuje Twoje doświadczenie, styl pracy i osiągnięcia. Zakończ konkretem, wezwaniem do działania. Napisz, że masz gotowość, aby porozmawiać o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż lub wesprzeć zespół.
Opowieść, która porywa
Największym błędem listów motywacyjnych są ogólniki, wata słowna. Sformułowania, które można byłoby przypisać wielu osobom. Pamiętaj, że ten dokument jest Twoim głosem. Dlatego właśnie skup się w nim na konkretach i efektach Twojej pracy. Jeśli napiszesz, że „świetnie radzisz sobie w kontaktach z klientem”, od razu dodaj przykład, który to potwierdza. Zamiast pisać, “jestem ambitny”, napisz “w ciągu roku pozyskałem X nowych klientów”. Dobrze, jeśli pokażesz też swoje zaangażowanie – np. że znasz produkty firmy lub interesujesz się jej branżą. Podobnie do CV, w liście motywacyjnym możesz nawiązać do stylu oferty pracy. Najczęściej te dokumenty zachowują profesjonalny ton z elementem osobistego akcentu. To właśnie on sprawi, że wyróżnisz się spośród nijakich dokumentów aplikacyjnych. Gdzie najlepiej dodać ten osobisty element? W najważniejszym akapicie! W końcu ideą listu motywacyjnego jest pokazanie swojej motywacji. Napisz więc szczerze, dlaczego właśnie TA firma i TA rola Cię zainteresowały.
Najczęstsze błędy, których warto unikać
Najczęstszy błąd? Kopiuj-wklej tego samego listu do kilku ofert. Rekruterzy to widzą. Zauważają mało unikalny ton, zero odniesień do oferty. Niezwykle ważna jest także sama schludność dokumentów oraz… Poprawność językowa! Tak, pamiętaj, że podświadomie widzimy, że ktoś robi błędy językowe, uznajemy go za osobę mniej kompetentną.
Unikaj też zbyt przewlekłych dokumentów. Umiejętność zwięzłego wyrażania myśli jest dziś na wagę złota. O czym jeszcze nie zapomnieć? Oczywiście o danych. CV handlowca bez liczb to jak rozmowa o sprzedaży bez wyników. Taki dokument jest po prostu nieprzekonujący.
Kropka nad i
Jeśli chcesz zrobić jeszcze lepsze wrażenie, dołącz link do aktywnego profilu na LinkedIn lub referencje od poprzednich klientów. Profesjonalne zdjęcie może dodać wiarygodności, o ile jest zgodne z Twoim wizerunkiem. Ciekawym pomysłem – zwłaszcza w nowoczesnych branżach – jest także krótkie video CV, w którym pokażesz swoją osobowość i styl komunikacji.
Pamiętaj, że CV i list motywacyjny to Twoje narzędzia sprzedażowe. Są jak pierwsze wrażenie. Dlatego pokaż się z najlepszej strony: jako osoba skuteczna, konkretna i zmotywowana. Pamiętaj: to, co liczy się w sprzedaży, to wyniki – i dokładnie to samo działa w rekrutacji.