Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Jak awansować w branży sprzedawcy - od handlowca do dyrektora sprzedaży

Udostępnij artykuł

Jak awansować w branży sprzedawcy - od handlowca do dyrektora sprzedaży

Branża sprzedażowa nie należy do najłatwiejszych. To dynamiczne środowisko, w którym umiejętności, doświadczenie, ale też determinacja i rozwój osobisty realnie przekładają się na ścieżkę awansu. Początki drogi to zazwyczaj stanowisko doradcy klienta lub przedstawiciela handlowego. Jednak na wiele osób marzy o roli dyrektora sprzedaży. O pozycji, w której przywództwo i strategiczne myślenie mają rzeczywisty wpływ na kierunek rozwoju firmy. Jak przejść tę drogę?

1. Opanuj podstawy

Podstawa w karierze sprzedaży? Oczywiście umiejętność sprzedawania. To banał, jednak jeśli jesteś dopiero na początku swojej kariery, postaw sobie pierwszy, mały cel: zbuduj solidne fundamenty. W jaki sposób?

Naucz się obsługi różnych typów klientów

Od niezdecydowanych do wymagających. Nie ma dwóch takich samych klientów. A rolą handlowca jest rozpoznanie swojego klienta. Bo dzięki temu będzie mógł:

W opanowaniu tych podstaw pomoże Ci doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań otwartych, elastyczności w podejściu.

Szlifuj techniki negocjacyjne i budowanie długofalowych relacji

Sprzedaż na raz? Nie w dzisiejszym świecie. Dziś sprzedaż to umiejętność budowania relacji. A te buduje się na zaufaniu, szacunku i... dobrze poprowadzonej rozmowie handlowej. Co warto rozwijać w tym kontekście?

Poznaj dobrze produkt, który sprzedajesz

Merytoryka zwiększa Twoją wiarygodność i skuteczność. Klienci czują, kiedy handlowiec nawija im makaron na uszy, a kiedy jest ekspertem. Jak wzmacniać swoją eksperckość?

Mierz i analizuj swoje wyniki

Masz przeczucia, czy dane? Pamiętaj, że tylko te drugie mają wartość, jeśli myślisz poważnie o awansie. Dane to nie tylko obowiązek, a Twój drogowskaz i narzędzie rozwoju. Bo nie wystarczy „czuć”, że dobrze idzie - trzeba to wiedzieć. Co warto regularnie analizować?

To pozwoli Ci dobrze wyciągać wnioski i optymalizować swoją pracę. Czasem drobna zmiana (np. lepsze pytanie na początku rozmowy, inne godziny publikacji swoich postów na LinkedInie) mogą podnieść Twoją skuteczność.

2. Pokaż inicjatywę i myślenie strategiczne

Skoro masz już podstawy, to czas na kolejny krok. Jeśli chcesz awansować, samo realizowanie planu sprzedażowego to za mało. W pewnym momencie nie chodzi już tylko o to, ile sprzedajesz i jakie są Twoje wyniki. Chodzi także o to, jak wpływasz na zespół i jak zmieniasz lub optymalizujesz procesy wokół siebie. Menedżerowie i zarząd mocno zwracają uwagę na te osoby, które wyróżniają się: potrzebą eksperymentowania, proaktywną postawą, elastycznością na zmiany.

Pamiętaj, że nie chodzi o pełne zarządzanie zespołem. Czasem wystarczą te zachowania:

Awans najczęściej dostają nie ci, którzy „czekają na szansę”, ale ci, którzy zachowują się jak liderzy. Dużo przed tym zanim dostaną formalny tytuł. Taka postawa to dla przełożonych jasny sygnał: ta osoba potrafi myśleć szerzej i ma potencjał do zarządzania.

3. Rozwijaj kompetencje miękkie

Liczby, targety, arkusze kalkulacyjne i prezentacje - tak stereotypowo kojarzy się sprzedaż. Jednak tę branżę najlepiej określają nie liczby, a ludzie. A im wyżej awansujesz, tym bardziej to widać. Dlatego rozwój kompetencji miękkich to coś więcej niż „miły dodatek” - to warunek skutecznego przywództwa.

Co konkretnie warto rozwijać?

4. Poszerzaj wiedzę biznesową

Specjaliści i eksperci skupiają się na pewnym wycinku. To oni w końcu dowożą wyniki. Jeśli jednak myślisz o awansie, myśl nie tylko o tym, ile sprzedajesz, ale także na tym, czy rozumiesz biznes. Biznes jako skomplikowaną, niejednorodną całość i osoby, które mają różne potrzeby. W końcu dyrektor sprzedaży współtworzy strategię firmy, podejmuje decyzje na wysokim szczeblu, przez co musi rozumieć szeroki kontekst rynkowy.

Aby skutecznie pełnić taką rolę, warto zainwestować czas i energię w tych obszarach:

Wydaje się, że wiedza biznesowa jest na wyciągnięcie ręki. Pamiętaj, aby w chaosie możliwości, wybierać rzetelne, sprawdzone źródła. Zamiast kolejnego darmowego kursu dla początkujących, zainwestuj w dopasowane kursy, szkolenia, podcasty branżowe, a także studia podyplomowe lub MBA. Wykorzystuj jak najwięcej te okazje, w których możesz zmienić perspektywę z operacyjnej na strategiczną.

5. Zadbaj o widoczność - wewnątrz i na zewnątrz firmy

Wielu specjalistów wierzy, że jeśli jestem dobry - mój menedżer to zauważy. Niestety nie każdy ma to szczęście. W rzeczywistości zawodowej awans trafia nie tylko do tych, którzy pracują ciężko, ale przede wszystkim do tych, którzy potrafią o swojej pracy opowiedzieć. Są widoczni i kojarzeni z wartością, jaką wnoszą.

Jak zadbać o swoją widoczność?

6. Szukaj mentora lub rekrutera

Jeśli w Twojej firmie ścieżka rozwoju jest zablokowana, a czujesz, że jesteś gotowy na awans, rozglądaj się szerzej. Programy mentoringowe pozwolą Ci zdefiniować nowy zawodowy cel. Z kolei współpraca z rekruterami zaowocuje dobrze zaprojektowanymi dokumentami aplikacyjnymi i dopasowanymi ofertami pracy.

W naszym zespole od lat pomagamy specjalistom sprzedaży w rozwoju kariery. Jeśli Twoim marzeniem jest wejście o krok wyżej - sprawdź nasze aktualne oferty pracy lub napisz do nas.

Na koniec dodamy, że droga od handlowca do dyrektora sprzedaży to nie sprint - to maraton. Tu liczy się przede wszystkim Twoja konsekwencja, chęć rozwoju i odwaga, by sięgać po więcej. W końcu nikt nie rodzi się dyrektorem, ale wielu potrafi nim zostać. Chętnie Ci w tym pomożemy!