Dlaczego warto być na LinkedIn?
LinkedIn to największy na świecie portal społecznościowy skupiony wokół rozwoju kariery i budowania relacji zawodowych.
LinkedIn powstał w 2003 roku, jest więc o kilka miesięcy starszy od Facebooka! Ten powstały w USA portal jest dziś w rękach potężnej Microsoft Corporation. Nic dziwnego, że z takim zapleczem portal rozwija się ekspresowo. Co mówią liczby* o największym serwisie specjalizującym się w kontaktach biznesowych?
- Z LinkedIn korzysta ponad 1 miliard użytkowników z całego świata.
- Ponad 200 milionów użytkowników LinkedIna pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.
- W Polsce z LinkedIn korzysta ponad 6 milionów użytkowników.
- LinkedIn dostępny jest w 26 językach, w tym oczywiście w języku angielskim, polskim, ale też arabskim, chińskim, niemieckim, norweskim, ukraińskim, czy włoskim.
- Co sekundę na tym portalu pojawia się 140 ofert pracy!
- 61 milionów użytkowników w każdym tygodniu korzysta z wyszukiwania ofert pracy na tej platformie.
- W każdej minucie 6 osób otrzymuje pracę dzięki LinkedIn.
- Na LinkedIn jest ponad 67 milionów firm.
Jak widzisz LinkedIn to prawdziwy raj dla rekruterów i head-hunterów, a także osób poszukujących aktywnie pracy oraz tych, które po prostu - lubią mieć otwarte opcje zawodowe. To jak, jesteś #OpentoWork?
*Źródło danych: https://news.linkedin.com/about-us#Statistics
Daj się znaleźć, czyli jak przygotować profil na LinkedIn
No dobrze, ale bycie na LinkedIn nie oznacza tylko założenia konta na tej platformie. Zwłaszcza jeśli postanowienie o zmianie pracy traktujesz poważnie. O czym pamiętać w kontekście budowania swojej marki osobistej? Jak przygotować profil, który będzie atrakcyjny dla rekrutera oraz zleceniodawców?
Na początek pamiętaj, że w przeciwieństwie do Facebooka, Instagrama, czy TikToka - LinkedIn jest portalem biznesowym. Nie traktuj go więc jak miejsca na luźne zdjęcia i opowieści z wakacji. I nie chodzi o to, że zawsze musi być poważnie… Po prostu zanim założysz swój profil, pomyśl o celu, jaki Ci przyświeca. Chcesz znaleźć pracę? Pokazać jako profesjonalista/tka w swojej branży? A może podzielić się swoją historią przebranżowienia się? Ułożenie sobie w głowie tego, do kogo piszesz (rekruterów, potencjalnego pracodawcy, innych specjalistów z Twojej branży), pozwoli na zachowanie spójności Twojego profilu. To z kolei przełoży się na lepszą rozpoznawalność!
Przejdźmy jednak do konkretów.
Jak przedstawić się na LinkedIn słowem, zdjęciem i adresem
Profil LinkedIn warto potraktować jak wizytówkę. A porządna wizytówka powinna dobrze się prezentować!
Katarzyna N.? Krzysztof PhD Kowalski? W polu “imię i nazwisko” wpisz po prostu… imię i nazwisko. Bez przydomków, inicjałów, tytułów naukowych. W ten sposób ułatwisz pracę rekruterom!
Równie ważne są zdjęcia - profilowe i w tle.
Zdjęcie profilowe powinno oddawać Twój charakter, ale w kontekście zawodowym. Unikaj zdjęć z imprez i innych prywatnych okazji. Wybierz profesjonalne, ale autentyczne foto (nie przesadzaj z Photoshopem). Może zdecydujesz się na biznesową sesję?
Zdjęcie w tle to element, który powinien być spójny ze zdjęciem profilowym. Jeśli szukasz pracy, ten element graficzny może być bardzo pomocny. Zdjęcie w tle możesz przygotować jako prostą grafikę z krótkimi informacjami: czym się zajmujesz i jak się z Tobą skontaktować.
Często pomijanym aspektem budowania profilu jest spersonalizowany adres URL. Gdy zakładasz nowe konto, Twój profil ma unikalny adres URL z ciągiem liczb i liter. Możesz to w prosty sposób zmienić, aby w adresie widoczne było Twoje imię i nazwisko, np. www.linkedin.com/in/aleksandramajkowska.
Wejdź w swój profil. Po prawej stronie zobaczysz sekcję Public profile & URL. Kliknij ikonę edycji, a następnie po prawej stronie edytuj niestandardowy adres URL.
Nagłówek - rzeczowy i użyteczny dla rekrutera
Nagłówek to element profilu, który pełni rolę informacyjną. To tu informujesz o tym, czym się zajmujesz. To także miejsce, w którym dobrze zawrzeć frazy, które mogą wyszukiwać nasi potencjalni odbiorcy, np. rekruterzy. Przykład?
Marketing Specialist | B2B & B2C | #pnw
Co oznacza hashtag na końcu? To skrót, który oznacza “poszukuję nowych wyzwań”. Nie zabiera cennego miejsca, jest jasny dla rekruterów, którzy po tej frazie łatwo mogą wyszukać Twój profil.
Pamiętaj, że nagłówek jest jak dobry lead - to pierwsze, co widzi nasz odbiorca. Nie może więc zawierać błędów, ma być czytelny i jasny do interpretacji.
Podsumuj swoje doświadczenie
Podsumowanie (sekcja o mnie) to ta część profilu, która dla wielu użytkowników bywa dość kłopotliwa. Tu do wykorzystania masz aż 2000 znaków ze spacjami. Tę dłuższą formę tekstową warto mocno przemyśleć, aby zawierała sam konkret. W końcu rekruterzy nie mają czasu czytać elaboratów na nasz temat! Co warto napisać w tej sekcji?
Opowiedz o swoich dotychczasowych doświadczeniach i sukcesach zawodowych. Podziel się, w czym jesteś dobry/a i dlaczego lubisz to, co robisz.
O czym warto pamiętać?
- Zadbaj a architekturę informacji. Tekst podziel na akapity.
- Stosuj listy, aby wyróżnić najważniejsze informacje. Możesz skorzystać z ikon, które urozmaicą tekst.
- W akapitach korzystaj ze słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować.
- Na końcu opisu dodaj CTA (np. Skontaktuj się ze mną, Napisz do mnie).
Wiarygodność to podstawa
Kiedy masz już wstępnie uzupełniony profil, zadbaj o swoją wiarygodność. Wpisz w odpowiedniej sekcji najważniejsze umiejętności zawodowe i zbierz potwierdzenia od konkretnych użytkowników - współpracowników, czy menedżerów.
Na wiarygodność Twojego profilu wpływają także rekomendacje. Pomyśl o swoich dotychczasowych doświadczeniach zawodowych. Może masz za sobą jakiś udany projekt? Wyzwanie, przy którym współpracowałeś z innymi? A teraz zastanów się, kto z Twoich kontaktów zawodowych mógłby napisać Ci rekomendację? Odezwij się do tej osoby i zacznij w ten sposób budować swoją sieć dobrych relacji na LinkedIn.
Bez Sieci nic nie złapiesz!
Zapraszanie do sieci kontaktów zacznij od współpracowników - aktualnych i byłych. Obserwuj i zapraszaj do sieci także osoby, które podziwiasz, chętnie czytasz. W ten sposób, krok po kroku zwiększysz swoje zasięgi i zwiększysz szansę na nową pracę. O tym, jak skutecznie zapraszać do siebie kontaktów świetnie napisał Grzegorz Miecznikowski.
Twój profil nie jest wyryty w kamieniu
Warto dodać, że uzupełniony profil nie jest dziełem skończonym. Tak jak Ty stale się rozwijasz, tak powinien rozwijać się Twój profil. Co jakiś czas warto zrobić więc krótki audyt i sprawdzić, czy nie uzupełnić ważnych informacji dot. uzyskanych certyfikatów, znajomości języków, ukończonych kursów, nowych publikacji etc. Nade wszystko - zadbaj o aktywność. Czyli pisz, komentuj, bądź aktywny/a!
Pisać każdy umie? Praktyczne narzędzia, które pomogą Ci tworzyć lepsze treści
Strategia treści na LinkedIn jest niezwykle ważna. O tym, co pisać na tym portalu, można stworzyć osobny artykuł. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z portalem, albo nie czujesz się ekspertem/tką w jakiejś dziedzinie, nie martw się! Świetnym contentem mogą być posty dot. zdobywania nowych doświadczeń. Niezależnie jednak o tematyki Twoich postów, musisz pamiętać o tym, że komunikacja pisemna jest bardzo ważną kompetencją biznesową. Aby Twoje treści były przyjazne użytkownikom, poprawne i czytelne, skorzystaj z kilku narzędzi:
- LanguageTool - narzędzie, z którym sprawdzisz ortografię, gramatykę i styl nie tylko w języku polskim! Możesz je także zainstalować jako wtyczkę do pakietu Office.
- Hemingway Editor - narzędzie, które wskaże nie tylko błędy gramatyczne, ale też trudne do zrozumienia zdania, nadmierne przymiotniki, czy stronę bierną. Korzystaj z niego, jeśli tworzysz treści w języku angielskim.
- pl - sprawdza teksty pod względem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej.
- Jasnopis - dobre treści są nie tylko poprawne, ale też zrozumiałe dla odbiorcy. Z jasnopisem sprawdzisz, czy Twój tekst spełnia zasady prostego języka. Narzędzie podpowie także, jak możesz uprościć zdania.
- Logios - to bardziej zaawansowane narzędzie do badania standardów prostego języka. Mierzy ponad 60 cech języka.
- ChatGPT - przełam syndrom pustej kartki i wykorzystaj moc sztucznej inteligencji w pisaniu postów na LinkedIn. Nie wiesz, jak zacząć nową treść? Sprawdź, co podpowie Ci ChatGPT.
Pamiętaj, że początki bywają trudne, ale warto się starać! Regularne publikacje na LinkedIn pozwolą Ci poszerzać zasięgi, pozycjonować się w swojej branży i powiedzieć bardzo szerokiemu gronu, że szukasz nowych wyzwań zawodowych. Powodzenia!